Organizasyonlarda Rekabet Yönetimi

Organizasyonlarda Rekabet Yönetimi

Organizasyonlarda Rekabet Yönetimi; Hangi sektörde olursa olsun ekip çalışması sürecini iyi yürüten organizasyonların başarıya ulaşma yüzdesi oldukça yüksektir. Bir organizasyonda başarıya ulaşabilmek için “ben” olgusunun değil de “biz” olgusunun yerleşmiş olması önemlidir. Kısacası organizasyon aslında bir takım oyunudur ve en iyi oynayan takım kazanır. Takım içerisinde sivrilmek ve ön plana çıkmak isteyen takım oyuncuları mutlaka olacaktır. Bu oyuncuların sayısının fazla olması organizasyonun kalitesini yukarıya çekecektir. Ancak tam da bu noktada başka bir faktör devreye girer; takım içi rekabet.

Bu konuyu en azından orta ölçekli veya daha büyük bir Hukuk Bürosu yapısına uygun değerlendirdiğimizde; birçok büromuzun dava, icra, danışmanlık vb. dallarda yapılara ayrıldığını görmekteyiz. Büromuzun büyüklüğüne göre bu yapıya çağrı merkezi, adliye ekibi, veri girişi ekibi vb. yapıları da dahil edebiliriz. Bir ofis içerisinde bu yapılar birbirinden farklı görevler ifa ettiğinden, yapılar arası rekabetin yaşanma ihtimali pek olası değildir. Bu yazımızda değinmek istediğimiz konu aynı yapı içerisinde görev yapan takım oyuncularının birbirleri ile rekabetleridir.

Takımlar eşit olmalı

Her ne kadar ofis içerisindeki yapılar birbirinden farklı olsa da, bu yapılara uygun ekipler kurulmalıdır. Ekip kurulurken; ekipten beklenen iş, ekip için verilen hedef, ekibin bu iş için sayı, eğitim ve deneyim olarak yeterli olması gibi kriterler dikkate alınmalıdır. Unutmayalım ki rekabet, sağlıklı unsurlarla ve düşünülerek oluşturulmuş ekiplerde daha üst düzeyde olacaktır. Amaçlanan bir iş için kurulan ekip, bu iş için uygun değilse ekip içerisinde yaşanan rekabet; yapılan işten verim almanız bir yana, kaostan öteye geçmeyecektir.

rekabet

Lider seçiminin önemi

Her ekibe bir lider atanmalıdır. Bu liderin ekip içerisinden birinin olması diğer oyuncuları ateşleyecektir. Klasik liderin günümüzde tanımının değişmesiyle birlikte, artık lider; yenilikçi, çözüm odaklı, pratik, yol gösterici olmalıdır. Ayrıca lider birleştirici özelliği ile ekibi bir arada ve bütün olarak tutmalıdır. Ekibini iyi yöneten bir lider ile çalışan takım oyuncuları için rekabet, daha zevkli ve daha göz önünde olacaktır.

Takım içi rekabet, dozunda ve adil olmalıdır.

Takım içerisindeki rekabetin dozu iyi ayarlanmalıdır. Aşırı hırs ve rekabete dayalı kötü iletişim takım oyununu olumsuz etkiler. Hatta böyle bir ortamda rekabetin olumlu yönleri yerine olumsuz yönleri ile karşılaşmanız kaçınılmazdır. Dozunda ve adil olmayan bir rekabet takım oyuncularının arasının açılmasına ve iletişimin bozulmasına neden olur. Bir takım iletişim olmadan hiçbir oyunu kazanamaz, iletişimin olmadığı bir ortamda takım oyunundan bahsedilemez.

rekabet_2

Yöneticiler direkt olarak bu rekabet içerisinde taraf olarak değil de hakem olarak rol almalıdır.

Lider olsun, yönetici olsun, organizasyon sahibi olsun ofis içi rekabette kesinlikle taraf olmamalıdırlar. Bir takım oyuncusu, bir başka takım oyuncusunun yönetenler tarafından kayırıldığını hissettiğinde; nasıl olsa sonucun belli olacağını düşünerek rekabetten vazgeçebilir. Her ne kadar bazı oyuncuların bu his ile daha fazla motive olabileceği gerçeği olsa da “yöneticinin taraf olması” rekabet için risk oluşturmaktadır. Yöneticinin bu yapıda üstleneceği rol bellidir. Yönetici, organizasyon yapısının bozulduğu anda devreye girmeli ve Yönetici “Hakem” olmalıdır. Rekabetin sınırları aşılıyorsa gerektiği noktada müdahalede bulunmalıdır.

Rekabet ödüllerle teşvik edilmelidir.

Bir takım oyuncusunun diğer oyuncularla rekabete girmek için bazı beklentileri vardır. Unutulmamalıdır ki takım oyuncusu beklentileri olduğu sürece rekabete girecektir. Bazen “en iyi oyuncu” olduğunun söylenmesi oyuncuyu tatmin edebilirken bazen de bu beklenti maddi olmaktadır. Rekabet öncesi hedeflerin konulması ve başarıya ulaşan oyuncunun ne şekilde ödüllendirileceğinin bildirilmesi önemlidir. Rekabet öncesi ödül açıklaması, oyuncunun belirli bir iş için yüksek beklentiye girmesinin önüne geçecektir. Beklentiden daha düşük kalan ödüller bir sonraki oyun (hedef) için oyuncuyu demoralize edecektir.

Başarının en önemli faktörü iyi bir ekip, ekip olabilmenin en önemli faktörü ise iyi bir yöneticidir.

Avukatlıkta Markalaşmanın Önemli Noktaları konulu blog yazımız için tıklayınız.

Organizasyonlarda Rekabet Yönetimi

0 cevaplar

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir