2018 Yılının En Büyük Ticari Anlaşmazlıkları-6

2018 Yılının En Büyük Ticari Anlaşmazlıkları

Severek kullandığımız ürünlerin ilgiyle takip ettiğimiz markaların o canlı ve gösterişli yüzlerinin arkasında büyük savaşlar verilmekte.2018  yılında bazı büyük markaların hukuk savaşlarını sizler için derledik.

1- Fortnite ve Pubg

2018 Yılının En Büyük Ticari Anlaşmazlıkları-1
2018 Yılının En Büyük Ticari Anlaşmazlıkları-1

Bu konuda resmi bir ticari mahkeme savaşı olmamasına rağmen, bu iki oyun arasındaki anlaşmazlık yılın en çok tartışılan konularından biriydi. Aslında bu olayı tartışılan kılan iki oyun arasındaki telif hakkı anlaşmazlığının teknik değil fikri kaynaklı olmasıydı.

Ocak 2018’de, PUBG Corp’un sahibi olduğu bir bilgisayar oyunu olan Player Unknown Battlegrounds (PUBG), Güney Kore’de yılın en büyük kâr elde eden bilgisayar oyunlarından biri olan Fortnite’ın sahibi Epic Games’e telif hakkı davası açtı. Bu oyunların her ikisinin de temeli, bir adada 100’e kadar oyuncunun aşağı indiği ve yalnızca bir tanesine kadar rekabet ettiği bir “hayatta kalma modu” veya “savaş stratejisiydi.”

Dava, herhangi bir özel kod veya görsel özellik yerine, oyunun arkasındaki fikrin benzerliğinden açılmış ancak dava hemen geri çekilmiştir ve oyunların resmi temsilcileri tarafından henüz bir açıklama yapılmamıştır. Davanın geri çekilmesinin temel nedeni olarak, iki tarafın da Tencent Holdings adında Çinli bir teknoloji firması olan aynı büyük yatırımcıya sahip olduğu gerçeği olarak tahmin edilmektedir. Aşağıdaki linklerde her iki oyunun fragmanı yer almaktadır. Sizce de fikri bir gasp mevcut mu?

2- 2018 Yılının En Büyük Ticari Anlaşmazlıkları – Burberry ve Target

2018 Yılının En Büyük Ticari Anlaşmazlıkları-7
2018 Yılının En Büyük Ticari Anlaşmazlıkları-7

2018 mayıs ayında dünyanın moda devlerinden Burberry bazı çok belirgin eşarp tasarımları üzerinde ABD perakende devi Target’e dava açtı. Burberry, herkesin bildiği klasikleşmiş ikonik lüks modelinin kopyalandığını ve ticari marka model hakkının ihlal edildiğini iddia etti.

Birçoğumuz Burberry tipi tasarımların yerel pazarlarda düşük maliyetle bulunabileceği günleri hatırlayacaktır, neredeyse herkeste bu tasarım kaşkollardan bir tane bulunmaktaydı. Ancak Burberry’nin eski CEO’su Angela Ahrendts ve ardından Yaratıcı Şefi Christopher Bailey ucuz benzerlerinin mevcudiyeti üzerine yoğunlaşarak aşırı önlemler alma kararı vermiş olacaklar ki, bu durum dava açma noktasına kadar gelebildi.

Neyse ki Dava, Eylül 2018’de dostane bir şekilde çözüldü.

2018 Yılının En Büyük Ticari Anlaşmazlıkları-8
2018 Yılının En Büyük Ticari Anlaşmazlıkları-8

İşte iki kaşkol, biri bilinen dama deseni ve Burberry’nin ikonik renkleri, diğeri Target’in düşük bütçeli versiyonu. Aslında dürüstçe söylemek gerekirse gerçekten büyük bir esinlenme mevcut.

3- Netflix ve EasyJet

2018 Yılının En Büyük Ticari Anlaşmazlıkları-9
2018 Yılının En Büyük Ticari Anlaşmazlıkları-9

Bu iki büyük marka arasındaki anlaşmazlık aslında biraz eğlenceli. Söz konusu durum Bir uçak ile bir Tv Programının ayırt edilemezliği ile ilgili. Kısaca;

Eylül 2018’de seyahat havayolu şirketi easyJet’in kurucusu Sir Stelios Haji-Ioannou,(hatırı sayılır bir milyarder)  komedi dizisi Easy’nin ticari marka ihlali iddiasıyla dünyanın en büyük teknoloji şirketlerinden biri olan Netlflix’i dava etti.           

Haji-Ioannou, giderek  marka hırsızlığının arttığını ve, şu anda Easy ‘nin yayınlanmasını engellemek için her türlü, yasal yola başvuracaklarını açıkladı. Ayrıca tazminat olarak 13.052 $ (10.000 £) talebinde bulunduğu da ortada dönen iddialardan biri.

Guardian’ın haberine göre; EasyGroup sözcüsü, 

EasyGroup artık tüm dünyada 1.000’den fazla tescilli markanın sahibi ve markalarımızın  yetkisiz kullanımdan korunmasını çok ciddiye alıyor

dedi. Marka ruhsatlandırma ve yasal işlemlerini çok ciddiye alan bir şirket olan EasyGorup durumu böyle tanımlarken, Netflix tarafı;

İzleyiciler izledikleri bir şov ile uçtukları uçak arasındaki farkı söyleyebilir

şeklinde bir savunma ile açıklamada bulundu. Her ne kadar mantıklı bir açıklama da olsa bu marka savaşında kimin kazanacağı merak konusu.

4- 2018 Yılının En Büyük Ticari Anlaşmazlıkları – Adidas ve Skechers

2018 Yılının En Büyük Ticari Anlaşmazlıkları-10
2018 Yılının En Büyük Ticari Anlaşmazlıkları-10

Adidas, her yıl milyonlarca ürün satan hem ülkemizin hem dünyanın en güçlü spor markalarından biri. Hepimizin bildiği üzere amiral gemisi modellerinden biri, bilinen üç şeritli tasarımı diğeri de Stan Smith tarzıdır. Skechers bu tarzdan esinlenmiş olsa gerek benzer bir modeli piyasaya çıkararak fitili ateşledi ve kendisine dava açılması kaçınılmaz oldu.

Ticari marka anlaşmazlığı 2015 yılında başladı ve o zamandan beri devam ediyor. Tasarımları kopyaladığı iddia edilen Skechers, genellikle daha düşük fiyatlı ayakkabılar sattığından dolayı Adidas, ihlal edilen tasarımlarının Adidas’ın ürününe duyulan güvenilirliğini düşürdüğünü savunuyor.

Bir Adidas sözcüsü şunları söyledi;

Temyiz Mahkemesinin Skechers’in yasa dışı ve ihlal edici davranışlarda bulunduğunu iddia edeceğinden şüphemiz yoktu. Beklemede kalmayacağız ve başkalarının ürünlerimizi açıkça kopyalamasına ve değerli fikri mülkiyet haklarımızı ihlal etmesine izin vermeyeceğiz.

Dava Haziran 2018’de yapılması planlanıyordu, ancak Mayıs’ta Adidas ve Sketchers ticari marka anlaşmazlığını çözme konusunda anlaştılar.Konuyla ilgili ayrıntılar  açıklanmadı, ancak Adidas Danışmanı, Kilpatrick Townsend ve Stockton LLP’den R. Charles Henn Jr. anlaşmazlığın “dostane bir şekilde çözüldüğünü” söyledi .

5- Lionel Messi ve Massı

2018 Yılının En Büyük Ticari Anlaşmazlıkları-11
2018 Yılının En Büyük Ticari Anlaşmazlıkları-11

Şu anda dünyanın en iyi kazanan futbolcularından biri olan  Messi, Ağustos 2011’de Avrupa Birliği Fikri Mülkiyet Ofisi (EUIPO) ile ticari marka başvurusunda bulunduğunda, tanınmış bir İspanyol bisiklet markası olan Massı duruma hemen dahil oldu. Çünkü şirket, ‘Messi’ altındaki bir ticari markanın, kendi ticari markasına çok benzer olduğunu ve markasının algılanmasında karışıklığa yol açacağını iddia etti. 2013 yılında, EUIPO bu muhalefeti onayladı.

AB’nin ikinci en yüksek mahkemesi olan Avrupa Genel Mahkemesi, isimler arasında benzerlikler olmasına rağmen, Messi’nin spor dünyasındaki ünü Tv de yaygın olarak tanınmış olması ve bunun gibi benzeri nedenlerin gerçekten var olan “görsel ve fonetik benzerlikleri telafi ettiğini” iddia etti. 6 yılın sonunda davada yüzü gülen taraf Messi oldu. Arjantinli futbolcu Lionel Andrés Messi Cuccittini artık spor malzemelerinde kendi adını kullanabiliyor.

0 cevaplar

Cevapla

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir